پروتکل ام تی پروتو

پروتکل ام تی پروتو

پروتکل ام تی پروتو

پروتکل MTProto در اپلیکیشن تلگرام (پروتکل ام تی پروتو) : قبل از آن که پروتکل MTProto را برای شما عزیزان توضیح دهیم ، به شما می گوییم که معنی و مفهوم واژه ی پروتکل چیست .

پروتکل مجموعه ای از قوانین و روش هایی است ، که توسط آن می توان ایجاد ارتباط کرد . بنابراین برای ارتباط شبکه ای باید دو طرف از یک سری پروتکل مشابه استفاده نمایند و اگر هر کدام پروتکل متفاوت داشته باشند ، ارتباط صورت نمی گیرد .

اپلیکیشن تلگرام برای آن که یک ارتباط امن و پر سرعت ایجاد نماید ، از پروتکل MTProto در مسنجر خود استفاده می نماید و برای برنامه های موبایل ساخته شده است ، تا به سرور متصل شوند .

پروتکل MTProto توسط شخصی به نام ” نیکلای دورف ”  ساخته شده است . پروتکل MTProto  بر پایه ی پروتکل ” تبادل کلید دیفی هلمن ” توسط یک تیم از افراد فرهیخته که اکثر آن ها دکترای ریاضی دارند نوشته شده است . همچنین از الگوریتم رمزنگاری های متقارن AES  و رمزنگاری نامتقارن RSA در آن استفاده شده است .

پروتکل MTProto در تمام حالت ها به خوبی کار خود را انجام خواهد داد .

تمام پیام هایی که در  تلگرام به اشتراک گذاشته می شوند ، شامل پیام های متنی ، استیکر ها و ایموجی ها ، پیام های صوتی ، فیلم ها و عکس ها همه و همه ، توسط پروتکل MTProto به صورت ” اِند تو اِند ” رمز نگاری می شوند .

تقسیم بندی پروتکل MTProto : پروتکل ام تی پروتو

این پروتکل به سه روش انجام می شود که شامل :

API query language : به معنی زبان پرس و جوی ای پی آی

Cryptographic layer : به معنی لایه ی پنهانی

Transport component : به معنی اجزای حمل کننده

می باشد .

توضیح روش API query language :

پروتکل MTProto برای برنامه های موبایل طراحی شده و ارتباط آن با برنامه های موبایل از طریق api می باشد . در روش API query language پرسش های ای پی آی و پاسخ سرور به شکل پیام های مبنای باینری در می آید .

توضیح روش Cryptographic layer :

پیام های تلگرام ابتدا رمزنگاری می شوند ، سپس برای مخاطب ارسال خواهند شد .

توضیح روش Transport component :

توسط یکی از پروتکل های ” ایچ تی تی پی ، اچ تی تی پی ای ، یو دی بی ، تی سی پی ” داده های تلگرام شما منتقل خواهند شد .

بنابراین پیام های تلگرام ، توسط این پروتکل رمزنگاری می شوند تا امنیت را در تلگرام ایجاد نمایند .

رمزنگاری کردن اطلاعات یعنی آن که توسط یک الگوریتم مشخص اطلاعات به صورت رمز تبدیل و ذخیره شوند . رمز گذار تنها می داند که کلید الگوریتم کدام است . برای رمز گشایی اطلاعات باید از کلید الگوریتم استفاده شود .

هدف از رمز گذاری اطلاعات ، برقراری ارتباط خصوصی و ایمن است .

الگوریتم هایی که در رمز نگاری استفاده می شوند ، به دو گروه متقارن و نامتقارن تقسیم بندی می شوند .

در الگوریتم متقارن کلید الگوریتم بین کسانی که اطلاعات را ارسال می کنند و کسانی که اطلاعات را دریافت می کنند مشترک است . در این صورت رمز گذاری اطلاعات و رمز گشایی معکوس یکدیگر هستند . کاربرد این الگوریتم برای رمز نگاری های ساده است .

در الگوریتم نامتقارن امنیت بالاتری نسبت به الگوریتم متقارن وجود دارد . در الگوریتم نامتقارن به جای یک کلید الگوریتم مشترک ، از کلید های عمومی و خصوصی استفاده می شود .

کد الگوریتم رمز گذاری به صورت عمومی است ، اما کدی که رمزگشایی را انجام می دهد ، خصوصی است . پس تنها کسی که پیام را دریافت می کند به کلید خصوصی دسترسی دارد . کاربرد الگوریتم نامتقارن در پروتکل های اینترنت می باشد .

در نتیجه مزیت الگوریتم های متقارن سرعت بالای آن ها است و مزیت الگوریتم های نامتقارن امنیت بیشتری است که مشاهده می کنید .

ترکیب الگوریتم متقارن و نامتقارن الگوریتم ترکیبی نام دارد . خرید ممبر تلگرام