تنظیمات امنیتی تلگرام

ستینگ امنیت تلگرام

تنظیمات امنیتی تلگرام

در ابتدا تعریف مفید و مختصری از پلتفرم پر طرفدار تلگرام به شما ارائه می دهیم و در ادامه به موضوع اصلی مقاله می پردازیم.تلگرام را می‌توان در حال حاضر به‌جرئت محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران دانست که با امکانات فوق‌العاده‌ی خود موفق به جلب توجه چند ده میلیون کاربر ایرانی شده است. پس تلگرام مثل خیلی از پیام رسان های دنیا یک پیام رسان می باشد که در ایران محبوبیت بالایی دارد و این دلیلی نمی شود که بتوان گفت در جهان هم مثل ایران محبوبیت دارد.

کارکرد‌های تنظیمات مختلف در پیام‌رسان تلگرام برای تامین امنیت و حریم خصوصی، موضوعی تقریبا آشنا برای تمام کاربران این پیام‌رسان محبوب است. اما جزئیات تنظیمات امنیتی و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها، برای داشتن حریم خصوصی بهتر در تلگرام، موضوعی است که در این مطلب آموزشی به‌صورت قدم به قدم به آن پرداخته شده است.

این اپلیکیشن پیام رسان به تنهایی دارای امنیت بسیار بالایی است اما با وجود امنیت بالای این پیام‌رسان و ادعای توسعه‌دهندگان‌ آن، اپلیکیشن تلگرام گزینه‌هایی را جهت افزایش امنیت اپلیکیشن در اختیار شما قرار داده استتنظیمات امنیتی در تلگرام شامل سه قسمت pass code lock, two-step verification و active session می‌شود که هر کدام را به صورت مجزا خدمت شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

تنظیمات امنیتی تلگرام:وارد اپلیکیشن تلگرام شوید . اکنون روی علامت سه خط سمت چپ بالای نوار تلگرام کلیک نمایید . حال به بخش setting یا همان تنظیمات تلگرام رفته و privacy and security را انتخاب نمایید . اولین گزینه در بخش تنظیمات حریم خصوصی تلگرام، مدیریت مسدودسازی حساب‌ها است ، گزینه ی اول در بخش تنظیمات امنیتی تلگرام گزینه ی blocked users است . اگر روی آن کلیک کنید مخاطبان تلگرام خود را مشاهده می کنید با کلیک بر روی علامت + بالای صفحه می توانید اشخاصی را که تمایلی به ارتباط و دریافت پیام ندارید انتخاب نمایید تا بلاک شوند .همچنین تلگرام لیست حساب‌هایی که پیش از این آن‌ها را مسدود کرده‌اید را به شما نمایش خواهد داد که در صورت تمایل برای رفع مسدودسازی، گزینه (Unblock) را انتخاب کنید.

در بخش بعدی گزینه ی last seen قرار دارد که این عبارت را در زیر نام کاربریتان می بینید و کار آن نمایش وضعیت آنلاین بودن شما و آخرین بازدید شما از تلگرام است . در این قسمت سه گزینه قرار دارد که شامل :every body – my contacts – No body می باشد . با انتخاب every body تمامی کانتکت های تلگرام شما می توانن از آخرین وضعیت آنلاین بودن شما با خبر شوند . با انتخاب گزینه ی my contacts در قسمت add exceptions میتوانید برای یک یا چند مخاطب تلگرام آخرین بازدید و آنلاین بودن خود را نمایش دهید یا نمایش ندهید از طریق گزینه های always share with و Never share with در قسمت add users مخاطبین را انتخاب نمایید . گزینه ی سوم No body است که با کلیک بر روی آن و فعال کردن تیک این قسمت در بخش Always share with هیچکدام از کانتکت های شما از آخرین حضورتان در تلگرام و آنلاین بودنتان مطلع نمی شوند .

تنظیمات امنیتی تلگرام:یکی از قابلیت‌های خوب تلگرام، امکان مدیریت نمایش و عدم نمایش شماره تلفن به مخاطبان مختلف است. قابلیتی که به‌لحاظ حریم‌خصوصی این اجازه را به ما می‌دهد که دامنه نمایش شماره تلفن‌ خودمان را به دیگران کنترل و محدود کنیم.برای بررسی این قابلیت و تنظیم آن از بخش Settings گزینه Privacy and Security را انتخاب کرده و سپس روی Phone Number کلیک کنید. در این بخش به شما نمایش داده می‌شود که چه کسانی می‌توانند شماره تلفن شما را ببینند و بر همین اساس، می‌توانید گزینه مناسب و مد نظر خودتان را برای مدیریت نمایش و عدم نمایش شماره تلفن به مخاطبان تلگرامی را انتخاب کنید.

تنظیمات امنیتی تلگرام:بخش بعدی مربوط به گذاشتن رمز برای تلگرام است . در اینصورت هر بار که قصد استفاده از تلگرام را دارید باید رمز مورد نظرتان را وارد نمایید . خوبی این کار این است که هیچ شخصی جز خود شما نمی تواند به پیام های خصوصی شما دسترسی پیدا کند و با حفظ حریم خصوصی شما امنیت تلگرام بالا می رود . پس گزینه ی pass code lock on را فعال کنید و کد مورد نظر خود را وارد کنید . اگر کد را فراموش کردید باید تلگرام را پاک نمایید و مجدد نصب کنید که در این حالت تمام چت های خصوصی شما پاک می شوند پس باید حافظه ی خوبی داشته باشید . حال در قسمت تأیید دو مرحله ای برای اینکه تلگرام شما هک نشود علاوه بر پیامکی که برایتان ارسال می شود باید رمزی تعیین کنید که همراه ایمیل برای تلگرام ارسال می نمایید تا در صورت فراموش کردن رمز که برای هر کسی پیش می آید رمزتان را در ایمیل خود می بینید . رمز را وارد می کنید حالا چیزی را تایپ کنید که باعث شود پسوردتان را به خاطر آورید . در مرحله ی بعدی در قسمت ریکاوری ایمیل باید ایمیل اصلی خود را وارد کنید و روی down کلیک کنید . اکنون اگر قصد وارد کردن ایمیل خود را ندارید skip را بزنید که توصیه نمی شود . حال به ایمیل خود بروید و روی لینک تلگرام کلیک کنید در اینجا پیغام امنیتی خود را می بینید .

تنظیمات امنیتی تلگرام:گزینه ی بعدی active sessions است . در این قسمت اگر دستگاه هایی را مشاهده کردید که به حساب کاربری تلگرامیتان متصل شدند ارتباط آن ها را قطع کنید به این صورت که روی آن ها کلیک کنید و آن ها را حذف کنید . در این حالت No other active sessions نمایش داده خواهد شد .

تنظیمات امنیتی تلگرام: گزینه ی two step verification ، در تنظیمات امنیتی و حریم خصوص تلگرام قسمت two step verification از نظر متخصصان امنیت بسیار حائز اهمیت است.زیرا دو مرتبه اعتبار سنجی می‌شود که شخص شما وارد اکانت تلگرام شود نه شخصی دیگر.توصیه می‌کنیم حتما این مورد را بر روی گوشی تلگرامی خود جهت افزایش امنیت اپ تلگرام انجام دهید.

گزینه ی آخر حذف اکانت تلگرام است که شما میتوانید مشخص کنید بعد از چه مدتی سرنزدن و استفاده نکردن از تلگرام ، اکانت شما به صورت خودکار پاک شود ، که شامل یک ماه ، سه ماه ، شش ماه و یک سال است .

سوالات متداول

چطور رمز دو مرحله را در تلگرام فعال کنیم؟

1. وارد قسمت settings در تلگرام شوید.

۲. به قسمت privacy & security بروید.

۳. بر روی گزینه two-step verification کلیک کنید.

۴. بر روی عبارت set password کلیک کنید.

۵. رمز عبور را وارد کنید و به مرحله بعد بروید.

۶. مجدد رمز عبور را وارد کنید.

۷. عبارتی را در قسمت password hint قرار دهید که در صورت فراموش کردن رمز عبور به شما یادآوری کند.

کاربرد گزینه Always share with در بخش Phone Number در تنظیمات امنیتی تلگرام دقیقا چیست ؟

  • با انتخاب این گزینه قادر خواهید بود تعیین کنید یک یا چند مخاطب تلگرامی شما، همیشه شماره تلفن شما را بتوانند مشاهده کنند.