تلگرام غیر رسمی

نسخه غیر رسمی تلگرام

تلگرام غیر رسمی

امروزه با فراگیر شدن تلگرام و کمبود برخی امکانات البته از نظر برنامه نویسان و توسعه دهندگان اپلیکیشن، عده ای از برنامه نویسان اقدام به ساخت نسخه ای دلخواه از تلگرام با ویژگی های انحصاری و مورد علاقه نمودند تا جایی که برخی از کاربران نسخه اصلی تلگرام برنامه محبوب تلگرام را از روی تلفن های خود پاک و این نسخه از اپلیکیشن ها که امروزه بسیار محبوب شده اند را نصب می کنند.

باید در نظر داشت که تلگرام اصلی خود کد های سورس باز برنامه پیام رسان تلگرام را در سایت هایی همانند گیت هاب به انتشار در آورد تا توسعه دهندگان بتوانند آن را تکمیل تر کنند و از کد های آن استفاده نمایند.پس از فیلترینگ مقطعی تلگرام در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و سپس فیلتر دوباره‌ آن در ۱۰ اردیبهشت سال ۹۷ که تا امروز ادامه یافته، در کنار پیام‌رسان‌های داخلی، نسخه‌های غیررسمی تلگرام رشد کردند.

اگرچه مهم‌ ترین تفاوت نسخه‌ های فارسی تلگرام در مقایسه با پیام‌ رسان‌های ایرانی، حفظ ارتباط با تلگرام اصلی بود و کاربران با نصب نسخه‌ های فارسی هم قادر به برقراری ارتباط با کاربران تلگرام نسخه اصلی بودند، اما کارشناسان امنیتی و فنی حوزه آی تی از همان ابتدا به مردم توصیه کردند که از این پوسته‌ های غیر رسمی خود داری کنند ، زیرا صرف نظر از خلاء قانونی استفاده از اپلیکیشن‌ های هاتگرام و تلگرام طلایی بدون فیلترشکن و در سایه تلگرام اصلی، این موضوع مطرح بود که از نظر امنیتی امکان شنود کل چت‌ ها و اطلاعات در این اپلیکیشن‌ ها وجود دارد.

کاربران تلگرام غیر رسمی چگونه اطلاعاتشان فاش شد ؟

وب‌سایت Comparitech اعلام کرد اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر توسط نسخه‌ی غیررسمی پیام‌رسان تلگرام که در ایران استفاده می‌شده فاش شده است و هیچ‌گونه احراز هویتی برای دسترسی به آن‌ها نیاز نیست. این وب‌سایت با همکاری باب دیاچنکو، محقق امنیتی گزارش مربوطه یعنی فاش شدن نام کاربری ، شماره‌ی تلفن و سایر اطلاعات کاربران نسخه‌ی غیررسمی تلگرام را نوشته است. به‌گفته‌ی این وب‌سایت، اطلاعات توسط گروهی به‌نام سامانه‌ی شکار فاش شده است که برای دسترسی به آن نیازی به رمز عبور یا احراز هویت نیست ، این اطلاعات بعد از اینکه توسط دیاچنکو در تاریخ ۲۵ مارس (۶ فروردین‌ماه) به ارائه‌دهنده‌ی میزبان گزارش داده شد، پاک شد.

نسخه‌های غیررسمی تلگرام امن نیستند و مدیرعامل تلگرام هم حدودا 5 سال قبل این موضوع را گوشزد کرده بود. اما حالا علیرغم هشدارهای مکرر، با فیلتر شدن این پیام رسان و فیلتر نبودن برخی نسخه‌های غیر رسمی آن، آمار نصب و استفاده از نسخه‎های غیررسمی تلگرام افزایش قابل توجهی داشته است.

تفاوت تلگرام رسمی و غیر رسمی 

تفاوت نسخه رسمی و غیر رسمی تلگرام این است که نسخه های غیر رسمی از طریق api که تلگرام در اختیار آنها قرار میدهد میتوانند در طراحی و امکانات تلگرام تغییراتی ایجاد کنند و قابلیت های جدیدی را به تلگرام های غیر اختصاصی اضافه کنند تلگرام های غیر رسمی توسط تلگرام تایید نمی شوند و استفاده از آنها با مسئولیت کاربران است.

سوالات متداول

دسترسی به اطلاعات شما در این پلتفرم چگونه اتفاق می افتد؟

  • هنگامی که برنامه‌ای روی گوشی نصب می‌شود از کاربر اجازه دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی گرفته می‌شود که ممکن است کاربر با آن موافقت نکند . در خیلی از نرم افزارها حتی در نمونه‌های غیر ایرانی مانند فیس بوک و تلگرام زمانیکه اجازه دسترسی به کانتکت‌های خود را لغو می‌کنید، بازهم اپلیکیشن به آنها دسترسی دارد. اگر موبایل خود را رصد و پایش کنید متوجه خواهید شد که اپلیکیشن‌ها از لاگ گوشی شما استفاده می‌کنند.

آیا امکان نفوذ در تلگرام غیر رسمی وجود دارد؟

  • به جرات می توان گفت خیر چرا که این برنامه ها نسخه ای از تلگرام بوده اند تنها با امکاناتی بیشتر و یا کمتر که چنین امکانی به آن ها داده نشده است.

آیا سرعت دسترسی به این برنامه بیشتر از تلگرام نسخه رسمی می باشد و یا سرعت دسترسی کمتری نسب به تلگرام رسمی خواهند داشت؟

  • در واقع سرعت دسترسی در تلگرام رسمی تفاوت چندانی با تلگرام های غیر رسمی نداشته و می تواند از لحاظ سرعتی برابری داشته باشد اما باید این نکته را در نظر گرفت که در تلگرام نسخه رسمی نیز سرعت می تواند کمتر باشد چرا که با اضافه کردن برخی امکانات و یا آپشن های بیشتر ، تلگرام می تواند از لحاظ سرعت و کارایی در برخی از تلفن های همراه با مشکل مواجه شود و سرعتی کمتر از سرعت تلگرام رسمی داشته باشد.

چگونه می توان یک تلگرام غیر رسمی ساخت؟

  • بدون شک شما برای ساخت چنین نسخه ای از تلگرام باید ابتدا سورس کد های آن را دانلود و در اختیار داشته باشید (ترجیحاً از سایت های مطرحی همچون گیت هاب تا با مشکل مواجه نشوید) و توجه داشته باشید این کار نیاز به دانش برنامه نویسی دارد و شما باید بتوانید کاربردهای تکه کد ها و متد ها را درک کنید تا در آن اصلاحاتی بوجود آورید.

تلگرام غیر رسمی چیست و آیا امنیتی بعد از نصب برای استفاده ی کاربر دارد؟

  • تلگرام غیر رسمی یعنی نسخه ای از تلگرام که توسط سازندگان اصلی تلگرام منتشر نشده است – پاول دوروف موسس تلگرام اصلی 
  • امنیت تلگرام غیر رسمی بیشتر دست سازنده آن است یعنی تلگرام غیر رسمی ممکن است امن نباشد.